De IT (Business) Consultant levert advies- en/of implementatie diensten aan het management om de effectiviteit van de bedrijfsstrategie, bedrijfsvoering en operationele processen te verbeteren en werkt hierbij op het snijvlak/koppelvlak tussen IT en bedrijfsvoering. De bovenstaande tekst zou geknipt kunnen zijn uit een wervingsadvertentie. Zou u op een rol als deze solliciteren? Ik niet!
Consult is raadpleging, een consultant is dus iemand die geraadpleegd wordt. Het doel van het consult is meestal antwoord te krijgen op de vraag hoe een probleem, een onwel gevoelen, opgelost moet worden. Het IT (Business) consult zal, gezien de naamgeving, betrekking hebben op de manier waarop IT door de IT-organisatie wordt ingezet voor de business of waarop de business de IT-diensten en producten gebruikt om haar doelstellingen te realiseren. De consultant moet inzicht zien te krijgen in de samenhang of het ontbreken daarvan tussen de bedrijfstrategie, de bedrijfsinrichting, operationele primaire- en ondersteunende processen en de gebruikte (IT) hulpmiddelen. De consultant moet er voor zorgen dat zijn bevindingen in de organisatie herkend en erkend worden voordat hij kan concluderen en adviseren. Hier wordt vaak in de valkuil gestapt waarbij een bevinding wordt gepresenteerd als een knelpunt of verbeterpunt. Dit is niet terecht omdat de analyse van bevindingen nog niet heeft plaatsgevonden!
Het voor alle betrokkenen herkenbaar positioneren van de bevindingen, vraagt vakkunst van de consultant. Naast de opgedane kennis over de organisatie waarvoor hij werkt, moet hij beschikken over diplomatieke kwaliteiten, hij moet niet zo zeer in staat zijn om gelijk te hebben, maar om het te krijgen! Als de bevindingen dan zijn erkend, kan de analyse worden uitgevoerd en kunnen de knelpunten worden benoemd. In tegenstelling tot de gebruikelijke ICT consultancy zal de IT-Business consultant alle aspecten van de gehele organisatie in haar volledige samenhang beschouwen. Advies van de business consultant is strategisch/tactisch en gericht op het verbeteren van het resultaat van de bedrijfsvoering. Als er al gesproken moet worden van koppelingen, dan gaat het over de mensen werken in het bedrijf. Zij zijn het immers die er voor zorgen dat bedrijfsprocessen worden uitgevoerd en dat de resultaten worden behaald?
Een ervaren klantgerichte adviseur die de ogenschijnlijk tegenstrijdige belangen tussen Business en ICT organisaties overbrugt en zich door de bedrijfsdoelen laat leiden bij de te maken keuzes en deze door alle partijen geaccepteerd krijg, hij die rekening houdt met de mogelijkheden van de mens die in de organisatie gebruik maakt van (IT) middelen om zijn modellen methodisch toe te passen ten behoeve van het bedrijfsresultaat, dat is een echte business consultant.
Omdat de consultant nadrukkelijk een adviesrol heeft, zal hij niet de projecten leiden die zorgen voor implementatie van zijn adviezen, wel kan hij de projecten als project-adviseur dienen. Het leiden van teams die doelen moeten bereiken binnen een vooraf overeengekomen budget in tijd en geld, is een heel andere discipline.
De IT Business Consultant levert adviesdiensten aan het management met als doel de effectiviteit van de bedrijfsstrategie, bedrijfsvoering en operationele processen in haar volledige samenhang te verbeteren. Hij weet snel en goed projecten te identificeren en initiëren. Koppelt effectiviteit aan efficiency bij het verbinden van bedrijfsprocessen onderling en de relatie naar de beheerprocessen. Hij draagt kennis effectief over door methoden en modellen te vertalen naar praktische activiteiten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten