Er wordt wat afgemopperd over de IT systemen die ter beschikking staan aan de Politie.
De nieuwe Nationale Politie moet niet gaan werken met het computersysteem dat agenten nu gebruiken,
het is verouderd en kost het te veel tijd. Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer.
Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) vindt de problemen ernstig. Mogelijk gaat hij het huidige systeem aanpassen.
Ik snap het niet helemaal.
IT moet toch ondersteunen?
Waarom kost werken met IT de diender dan meer tijd dan zonder?
Wordt wel gevraagd waar die agent behoefte aan heeft?
Een aangifte of PV tikken hoort vandaag niet meer tijd te kosten dan in het verleden met de ouderwetse schrijfmachine. Dus daar kan de problematiek niet liggen.
Het verschil zit hem er in dat in een aantal gevallen "de aangever" een webdocument invult en niet de ervaren agent.
Dit betekent dat de politietaak verandert van "luisteren, begrijpen en beschrijven" in "lezen en interpreteren".
IT kan wel ondersteunen bij het beschrijven en opslaan, maar niet in lezen en interpreteren.
Met het huidige systeem kunnen politiekorpsen bij informatie over aangiftes, processen-verbaal en opsporingsberichten. Het "er bij" kunnen, vraagt dan wel om structuur in de vastlegging, vooral in de "labeling". Heeft iemand ooit gevraagd welke termen een agent graag gerbuikt als hij meer informatie zoekt?
Ik moet vaak denken aan de moeite die "De Cock" had met automatisering. Het ouderwetse politiewerk vraagt om "gevoel voor het werk" en "interpretatie van gegevens" of zoals Sherlock zei: "IT is elementary Watson". IT moet helpen gegevens bijelkaar te brengen, deductie is voor de diender..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten